فوتبال
سید احمد ضیا نوری سید احمد ضیا نوری

 

 

اولین سوابق ثبتی آنچه که احتمالاً قدیمی ‌ترین فعالیت شبیه به فوتبال به حساب میآمده را میتوان در دست نوشته‌ های چینی نظامی در دوره سلسله هان و حدود قرن دوم قبل از میلاد پیدا نمود. (دودمان هان بین سالهای 220 تا 206 قبل از میلاد، حدود چهار صد سال بر چین فرمانروایی می‌کرد.) این بازی سالیان زیاد انجام می‌شد ولی به‌نظر می‌رسد که در حدود نیمه قرن نورده میلادی از بین رفته باشد. در سال 1903 و در یک اقدام سمبلیک در جهت احیای سنت‌های باستانی، این بازی مجدداً احیاء گشته و هم اکنون نیز در برخی فستیوال‌های توریستی قابل رویت می‌باشد. قدمت بازی های همراه با توپ امریکایی که با توپ‌ های رابری انجام می ‌شده‌ اند حتی بسیار قبل از مورد بالا ثبت گردیده ‌اند. یونانیان و اهالی روم نیز به داشتن بازی‌ های همراه با توپ که در آنها از پای خود استفاده می‌ کرده‌اند، شناخته شده ‌اند. قدمت این بازی‌ و امثال آنها بطور عمیق در روزگاران باستان قرار داشته و در طول قرون متمادی، تأثیر خود را بروی فوتبال داشته ‌است. بهرحال، به‌ نظر میرسد که مسیر حرکت بسوی فوتبال مدرن در اروپای غربی و بخصوص در انگلستان شکل گرفته باشد. اصطلاح فوتبال به انگلیسی: Football را برای نخستین ‌بار مردم بریتانیا ابداع‌ کردند. بازی فوتبال ورزشی است تیمی که در آن دو گروه یازده نفره در مقابل هم بازی می‌ کنند و اغلب آن را پرطرفدارترین ورزش جهان میدانند، این ورزش در زمینی مستطیل شکل با پوشش چمن یا چمن مصنوعی انجام می ‌گیرد که در انتهای عرضی دو ضلع آن دو دروازه قرار داده شده ‌است. هدف وارد کردن توپ به دروازهٔ حریف است. دروازه بان تنها کسی است که در این بازی حق دارد از دست‌ ها و بازو های خود برای گرفتن و مهار توپ استفاده کند، دیگر اعضای تیم توپ را اغلب با استفاده از پا و ضربه زدن به آن به گردش می‌ آورند، گاه نیز ممکن است از سینه یا سر خود استفاده کنند، هر تیمی که بیش ‌ترین گل را به حریف بزند برندهٔ بازی است. اگر بازی در پایان با گل‌های برابر پایان پذیرد نتیجه بازی را مساوی اعلام می‌ کنند یا این که بازی به وقت اضافی کشیده می‌ شود و سپس ممکن است ضربات پنالتی تعیین‌ کننده بازی باشد. نهاد اداره‌ کننده فوتبال در جهان فيفا نام دارد. معتبرترین مسابقه در این رشته ورزشی جام جهاني فوتبال نام دارد که هر چهار سال یک بار برگزار می ‌شود. این رویداد هنگام برگزاری بینندگان زیادی دارد که شمار آن دو برابر بینندگان بازی‌های المپیک تابستاني است. امروزه بیش از 250 میلیون فوتبالیست در بیش از 200 کشور وجود دارند و علاقمندان آن در بیشترین کشور ها است.

تاریخچه مختصر فوتبال در افغانستان

تیم ملی فوتبال افغانستان یک تیم فوتبال آسیایی است که در تقسیم بندی‌ های کنفدراسیون فوتبال آسیا در منطقهٔ جنوب آسیا قرار می‌ گیرد. این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال افغانستان فعالیت می ‌کند. فدراسیون فوتبال افغانستان در سال 1933 م تأسیس شد و در سال 1948م عضویت فیفا را بدست آورد. اولین مسابقه این تیم در سال 1941م در مقابل تیم ملی ایران صورت گرفت که نتیجه تساوی صفر مقابل صفر را در بر داشت. افغانستان در سال 1958م در بازی‌ های المپیک لندن نیز تیم ملی خود را فرستاد که در مقابل لوگزامبورگ به رقابت پرداخت. حمله نظامی شوروی سابق و وقوع جنگ‌ های داخلی طی نزدیک به چهار دهه اخیر باعث شد که این تیم بعد از آخرین بازی خود در سال 1986م در جریان مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا تا سال 2002م تقریباً هیچ بازی بین‌المللی‌ای نداشته باشد. اولین حضور افغانستان در مسابقه‌های جهانی پس از بیست و هفت سال سال حضور در در بازی های آسیایی کره جنوبی سال 2002م بود. در حال حاضر افغانستان در رده بندی فیفا 139 جهانی و 21 آسیا را دارد. سال 2011 م نیز افغانستان به مرحله نهایی این بازیها راه یافته بود. در بازی فینال 2011 م نیز هند حریف افغانستان بود و آن بازی را چهار بر صفر برد. بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان پس از قهرمانی در هشتمین مسابقات فوتبال کشورهای جنوب آسیا، سال روان 2013 میلادی به افغانستان بازگشتند وجام قهرمانی مسابقات جنوب آسیا در دست آنهاست. نظر گذرا بر دور این مسابقات از اینقرار است:

افغانستان 3 ـ 1 سریلانکا افغانستان 3 ـ 0 بوتان افغانستان 0 ـ 0 مالدیو افغانستان 1 ـ 0 نپال افغانستان 2 ـ 0 هند

شرح مختصر مسابقات تیم ملی فوتبال افغانستان :

تاریخ محل برگذاری تیم ها نتیجه مسابقه

جنوری 1941 م تهران ایران ـ افغانستان 0 ـ 0 دوستانه

1941 شهر کابل // // //

1939 م // 3 ـ 2 //

8 اکتبر 2008 م دمشق ـ سوریه سوریه ـ افغانستان 3 ـ 0 مقدماتی جام جهانی 2010 م

26 اکتبر 2008 م دوشنبه افغانستان ـ سوریه 3 ـ 0 //

5 می 2008 م بشکیک بنگلادیش ـ افغانستان 0 ـ 0 کپ آسیا 2008 م

7 می 2008 م قرغیزستان قرعیزستان ـ افغانستان 0 ـ 1 //

4 جون 2008 م کلمبیا ، سریلانکا سریلانکا ـ افغانستان 0 ـ 1 //

4 جون 2088 م // // 2 ـ 2 //

8 جون 2008 م کلمبیا ـ سریلانکا افغانستان ـ بوتان 1 ـ 3 //

1 اگست 2008 م حیدر آباد ، هند هند ـ افغانستان 1 ـ 0 کپ آسیا 2008 م

1 اگست 2008 م حیدر آباد ، هند افغانستان ـ ترکمنستان 0 ـ 5 //

3 اگست 2008 م حیدر آباد ، هند افغانستان ـ تاجکستان 0 ـ 4 //

 

و اما فوتبال در افغانستان : آنهم افغانستان رنج دیده و جنگ زده قهرمانی جوانان رشید، با همت، صلح پرور، با رسالت و خیر اندیش در هشتمین مسابقات فوتبال کشورهای جنوب آسیا، بدون تردید نه تنها به منزله ی راه یافتن تیم ملی فوتبال افغانستان را برای شرکت در ماسابقات بعدی باز نمود بل خار و خنجر تیزی بود بر قلب دژخیمان و دشمنان ملت و کشور ما و مشت کوبنده بر فرق درویزه گران ستمگر کاخ نشین که نتوانند ملت با شهامت و با استعداد را از هم مجزا نموده و تفکیک قایل شوند ( و خود تفرقه بینداز حکومت کن.) بر اریکه ی قدرت لم بدهند. نکته ی مکث و قابل تآمل در بدست آوردن این قهرمانی اینست که در شرایط که در آن سر زمین هر روز بمبی منفجر می گردد و جان انسانها را میگیرد و در کشور که هنوز هزاران قبضه سلاح بدست دزدان و جنگ ستیزان قرار دارد، در آن کشوریکه شرق، غرب و ستم پیشگان تاریخ از چهار دهه بدینسو جنگ را به ارمغان آورده اند، در اینجاست که : تیم ملی افغانستان در روزگاری قرار دارد که کمترین امکانات را برای تمرین در عدم میدانهای مدرن و استندرد دارد، از جنب دیگر دامنه گسترده فقر و بیکاری و نبود اقتصاد درست، نبود استراحت و خوراک مفید و لازم سرا راه شان قرار دارد. لکن در هر حال گامهای متین، شجاع، استوار و با ایمان جوانان بسیار عزیز و نازنین افغانستان ضمینه ی خوبی را برای وحدت ملی اتحاد و اتفاق را مژده داد و به ارمغان آورد چنانچه که همه دیدند و شنیدند که اعم از زن، مرد، پیر، جوان و برنا، خوردسالان حتی نیرو های امنیتی که نا گفته نباید گذاشت که پلیس و اردو فرزندان غیور کشور در برابر حملات وحشیانه تروریستان مقابله می کنند که تحسین به ایشان، در جاده ها و شهر ها سرا زیر گشتند و با شور شعف زاید الوصفی از تیم ملی کشور شان استقبال نمودند و لبخند و تبسم از ته دل شان همه را مجذوب خود نمود که چه انسان دوستانه، صمیمانه و یک هدف روان بودند و به جهانیان و بخصوص دشمنان سنگدل و بیرحم افغانستان تفهیم نمودند که افغانستان برای لشکرکشی ها، برای سوزادن، برای تخریب و ویرانی، برای از میان برداشتند مردمان آن پا برعرصه وجود نگذاشته است بل از تاریخ بلند و با شکوه افغانستان هویداست که سر زمین افغانستان خطه ی مهر عاطفه و کرم گستر است نام آوران چون چون حضرت خداوندگار بلخ مولانا، جامی، علیشیر نوایی، سلطان محمود غزنوی، رستم و سهراب، سنایی غزنوی ابن سینای بلخی، ابوریحان بیرونی، رابعه بلخی، و بسا ادبا، شاعران، نویسندگان فضلا دانشمندان با رسوخ موسیقی دانان شهیر چون استاد محمد حسین(سرآهنگ) و بسیار دیگر را در دامانش پرورش داده که سبب فخر تاریخ افغانستان است. صفا، همدلی، یکرنگی، دوستی و مهر و محبت نیز چون همیش لازمه زندگی شان بوده که به هیچ عنوان ملت افغانستان بدون این سجایا و خصایل نیک اخلاقی نبوده اند لکن این دست خناسان قسی القلب و جلاد است که بنام ملیت، قوم، قبیله و زبان تفرقه را دامن میزدنند که در هر حال بجز از رو سیاهی، خجلت و سر افگندگی بیش چیزی را تصاحب نخواهند شد. اگر امروز کشور افغانستان در شرایط سخت دشوار و پیچیده و در حالت جنگ تحمیلی قرار دارد اما همچو فتبالیستان جوانان و بیشمار دیگر که عاشقان ارادتمند و پاکدل افغانستان هستند با شکوه تر و بهتر از گذشته ها قامت خواهند افراشت ویرانی ها را به آبادی مبدل خواهند نمود و درفش صلح، آزادی، همبستگی ملی و برابری را بر قله های پر غرور و سر بفلک کشیده افغانستان در احتزاز خواهند آورد.

در فرجام بدست آوردن جام قهرمانی فوتبال کشور های جنوب آسیا را به تیم ملی و ملت نجیب و سر فراز افغانستان از ته دل با یک دنیا صفا و صمیمیت تهنیت و شاد باش میرسانم و بدون تردید موفقیت جوانان ارزشمند تیم ملی سر آغاز خواهد بود برای هموار نمودن راه وحدت ملی و سراسری کشور. شاد زی جوانان ورزشکار و صلح پرور. موفقیت سعادت، کامگاری و بهروزی های مزید را روانه راه تان میدارم، سر فراز باشید.

 

                                                                                                                 سپتمبر 2013 م

 






September 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي